Hoe ervaar jij het COVID-19 contactonderzoek?

 

Begin 2021 kregen we te horen dat contactonderzoek in het kader van Covid-19 toegankelijker zouden worden en meer rekening zou houden met de noden van doven en slechthorenden. Bekijk hier ons bericht daarover.

 

Wegens de stijgende besmettingen kregen dove en slechthorende mensen de afgelopen enkele maanden opnieuw vele telefonische oproepen die ze niet kunnen beantwoorden. Hierover ontvingen we de voorbije maanden enkele (verschillende) klachten. Jammer genoeg kunnen dove mensen niet zélf het callcenter contacteren. En hoewel er een medewerker aangesteld is die kan communiceren in Vlaamse Gebarentaal, is deze persoon niet rechtstreeks bereikbaar. Als tussenoplossing om het callcenter te verwittigen dat je doof of slechthorend bent, werd er een invulformulier ingevoerd. Via dit formulier kan je laten weten dat de mensen van het contactonderzoek jou niet telefonisch kunnen bereiken en kan de gebarentalige medewerker ingeschakeld worden om contact met jou op te nemen. Hierbij is er het probleem dat veel dove en slechthorende mensen niet weten dat dat invulformulier bestaat.

We willen een oproep doen aan dove en slechthorende personen om hun ervaringen in verband met het contactonderzoek met ons te delen. Na het verzamelen van deze ervaringen, kunnen we de knelpunten bij het contactonderzoek opnieuw voorleggen aan de overheid met de vraag naar een oplossing. Indien je graag jouw ervaringen deelt, gelieve ons iets te laten weten tegen 25 februari video of mail door te sturen naar info@doof.vlaanderen. Bedankt alvast voor je medewerking!

 

Gepubliceerd op 17/02/2022