Contactonderzoek voor doven en slechthorenden

×

Foutmelding

Deprecated function: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in Drupal\gmap\GmapDefaults->__construct() (regel 107 van /data/sites/web/doofvlaanderen/www/sites/all/modules/gmap/lib/Drupal/gmap/GmapDefaults.php).

Jullie weten dat de Vlaamse overheid via callcenters mensen die besmet zijn met covid-19 telefonisch contacteert om te weten met wie ze in contact zijn geweest. Dit om te vermijden dat besmette personen andere personen kunnen besmetten. Het is echt belangrijk om coronabesmettingen zoveel mogelijk onder controle te houden.

Dat contactonderzoek verliep de laatste maanden niet altijd goed voor dove en slechthorende mensen. Het gebeurde dat het callcenter dove mensen bleef bellen terwijl ze de telefoon niet kunnen opnemen. Dit is erg storend voor hen en het frustreert hen dat ze dit niet kunnen stoppen.

Doof Vlaanderen heeft al in april 2020 de overheid gewaarschuwd voor deze problemen. Aan de overheid hebben we sindsdien consequent de volgende 2 zaken gevraagd: ten eerste een manier voor doven en slechthorenden om aan het contactcenter te laten weten dat ze doof of slechthorend zijn en ten tweede iemand met goede kennis van VGT in dienst nemen voor contactonderzoek.

Nu kunnen we hierover eindelijk goed nieuws brengen!

Vanaf 1 februari kan je als dove of slechthorende een beroep doen op een Vlaamse gebarentalige field agent. Die persoon zal het contactonderzoek in het kader van Covid-19 uitvoeren op de manier die het meest geschikt is. Dit kan zijn door een bezoek aan huis, via video-call of per mail. 

Merk je een gemiste oproep van het nummer 02 214 19 19? Dit betekent dat je mogelijk positief hebt getest op het coronavirus of dat je in contact bent geweest met iemand die positief testte op het virus.  Je kan nu via de website van de Vlaamse Overheid aangeven dat u doof of slechthorend bent en graag wilt dat de gebarentalige medewerker contact opneemt met jou. Dat kan via deze link.

U kan ook rechtstreeks een mail sturen naar (wijzen) met dezelfde boodschap.

Deze vraag komt terecht bij de gebarentalige medewerker die contact met u opneemt en samen met u het contactonderzoek zal doorlopen. Normaal gezien zou u dan niet meer vele malen opgebeld mogen worden.

Doof Vlaanderen hoopt dat op die manier vanaf nu de communicatie tussen de calltcenters en doven/slechthorenden beter zal verlopen.

Maar als er nog problemen zijn, laat het ons gerust weten! Doof Vlaanderen blijft dit opvolgen. Als er nog knelpunten zijn, geven we dat zeker door aan de overheid!

Allemaal samen sterk tegen corona!