Mededeling i.v.m. afstandstolken tijdens coronamaatregelen

Hallo iedereen, 

Doof Vlaanderen en CAB hebben nu een akkoord met het Nationaal Crisiscentrum om het probleem van de bereikbaarheid van huisartsen en van de infolijn Coronavirus  voor dove gebarentaligen op te lossen. De federale overheid voorziet een extra budget om de openingsuren van de afstandstolkendienst tijdelijk uit te breiden. Concreet zal u vanaf maandag 16 maart 2020 via de afstandstolkendienst  zowel de infolijn Coronavirus als uw huisdokter videotelefonisch kunnen contacteren in geval van vragen of ziekte. 

Dankzij constructief overleg tussen het Crisiscentrum, het CAB en Doof Vlaanderen is dit tot stand gekomen.

Wat betekent dit concreet voor jullie, dove mensen?

Heel belangrijk is dat de afstandstolkendienst tijdelijk langer open zal zijn en dit elke dag!

Vanaf maandag 16 maart 2020 tot en met zondag 5 april 2020 zal de afstandstolkendienst open zijn van 8.00u 's morgens tot en met 20.00u 's avonds op weekdagen en in het weekend van 8.30 tot en met 20.00u. U kan de afstandstolkendienst bereiken via de app MyMMX, zoals altijd. Aan de manier van werken is niets gewijzigd.

Heeft u de app MyMMX nog niet? Geen zorgen..

Indien u nog geen gebruiker bent van de afstandstolkendienst, dan kan u zich nu inschrijven bij het CAB op de volgende manieren:

Na uw inschrijving zal u een login én een wachtwoord krijgen om in te loggen in MyMMX. De app zelf kan u gemakkelijk downloaden via de App Store (Apple) of Google Play (Android).

Onze IT-medewerker Thijs zal u in een aparte video meer uitleg geven over het gebruik van MyMMX.

U kiest uit 2 opties in de app MyMMX: 

  • CAB VI VGT
  • CAB Hulplijn Coronavirus

U kiest voor Nood - Coronavirus" als u vragen wilt stellen aan de infolijn Coronavirus of als u wilt bellen naar uw huisdokter. U heeft dan best het telefoonnummer van uw huisdokter klaarliggen. De afstandstolk zal dan onmiddellijk uw huisdokter opbellen.

U kiest voor CAB VI VGT als u iemand anders wilt contacteren, bijvoorbeeld uw bakker voor de bestelling van een broodje, een restaurant om een maaltijd te laten bezorgen aan huis, een overheidsdienst, een taxibedrijf, enz.

De Nood -Coronovirus” zal uiteraard voorrang krijgen in de oproepen.

Indien u technische vragen of problemen heeft, kan u ons bereiken via de “CAB Hulplijn”, dat helaas enkel tijdens de werkdagen van de IT-medewerker Thijs open is: elke dinsdag en donderdag, en om de 2 weken op woensdag. 

Wij, Doof Vlaanderen en CAB, zijn heel blij dat de Vlaamse doven via de afstandstolkendienst nu een betere toegang hebben tot de infolijn Coronavirus en hun huisarts.

Hou zeker deze websites in de gaten voor nieuwe, bijkomende informatie: www.doof.vlaanderen en www.cabvlaanderen.be

 

Bedankt voor uw aandacht.